Renklerin Devrine Geri Dönüş Yapmak

"Mad Men" isimli televizyon dizisinde, merkezî dramatik araçlardan birisi müşteri toplantılarıdır. Tecrübeli reklamcılar ve onların müşterileri ticaretin, iknânın, sanatın ve arzunun doğası gereği bir mücadele için bir araya gelirler. Geçtiğimiz günlerde bir sabah, Manhattan'daki bir ofiste, gerçekler ilginç bir şekilde bir kurgu gibi ilerliyordu. Konferans odasında oturup reklamcıyı bekleyen müşteri, bu programının yaratıcısı Matthew Weiner'di. Reklamcı ise sanat bölümünün yaratıcı ve zeki, sıradan reklamcılarından biri değil, her yerde gördüğümüz I NY logosunun yaratıcısı olan ve 60'lı yılların sonlarına doğru oluşan ileri ve canlı reklamcılık atmosferinin gelişmesine yardımcı olan Milton Glaser'di. Glaser tarafından yapılan Mad Men'in yeni sezon reklamları Amerika'nın her yerindeki otobüslerde ve billboardlarda görülebilecek. Weiner, programın reklamlarının hep Glaser tarafından yapılmasını hayal ettiğini dile getirdi. 48 yaşındaki Weiner, evinde Milton'un posterleriyle büyüdüğünü söyledi. 84 yaşındaki Glaser kreatif departmandaki usta görünümüyle dizinin bir karakteri olmaya oldukça müsait görünüyor. Dizideki Sterling Cooper & Partners firmasına atıfta bulunarak, o firmaya kolaylıkla girebileceğini, oradaki insanları iyi tanıdığını söyledi. Glaser hâlâ küçük şirketini işletmeye devam ediyor. Şirket, son yıllarda The Nation dergisinin kapaklarını ve Tony Kusher'in "Angels in America" oyununun posterlerini ve logosunu tasarladı. Mad Men son iki yılına doğru yaklaşırken, program ekibi reklam estetiğine kafa yormaya başladı. Weiner, Glaser'i bir şekilde dizinin kurgusuna bağlayabilme fikrinin çok hoşuna gittiğini dile getirdi. Glaser'in ortaya koyduğu poster ve reklamlar, renklerin, çiçeklerin ve "Art Nouveau" tarzı kıvrımların patlaması şeklinde görünüyor. Başrol oyuncusu Don Draper'in kolları yanlarda, elinde bir sigara ile sandalye üzerinde oturduğu meşhur pozu posterde yer alıyor. Weiner ise posterle ilgili olarak şunları söyledi: "Gerçek dışı bir özelliği var. İnanın ya da inanmayın bu tamamen program ile ilgili. Sıra dışı ve gerçeküstü tarzı ile ilgili değil. Konusu ise maddi ve manevi dünya. Ben de bunu seviyorum." Eski ve şövaleye benzer bir masada çalışan Glaser, reklam için eliyle imgeleri çizdi. Eskiden kullandığı bu tekniğe şuan pek alışkın değildi. Bu işin düşündüğünden daha da eğlenceli bir hâl aldığını söyledi. Çünkü bu iş onu zaman hakkında yeniden düşünmeye sevk etmişti. O sıralar, New York iflasın eşiğindeydi, ülke savaşa saplanmıştı, gerçekler ciddi bir şekilde gün yüzüne çıkıyordu ancak henüz işi hayal satmak ve olan reklamcılık diye bir alan yoktu. Glaser yaptıkları işin, bir arayış olduğunu ve kendisini ait hissettiği tecrübeye dâhil olduğunu söyledi ve şunu ekledi: "Eğer çelişkilerle yaşayamıyorsan, şehri terk et. Öyle değil mi?

RANDY KENNEDY

Mustafa Kılınç Şifreleri